Υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» τέσσερις δράσεις της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. και του Δήμου Αιγιαλείας

508

Η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» έθεσε υπό την αιγίδα της τέσσερις δράσεις του Δήμου Αιγιαλείας και της ΔΗΚΕΠΑ και τις ενέταξε στο εθνικό πρόγραμμα δράσεων και εκδηλώσεων που συντονίζει, με την ευκαιρία του εορτασμού των 200 ετών μετά την Επανάσταση του 1821.

Οι δράσεις που έλαβαν την αιγίδα της Επιτροπής είναι:

  • Αιγιάλεια 2021. Από τον Θούριο του Ρήγα στον ταμπουρά του Μακρυγιάννη – Τα «άλλα» όπλα του αγώνα.
  • Αιγιάλεια 2021 – Μουσείο Ψηφιακών Εκθεμάτων για την Επέτειο του 1821.
  • Αιγιάλεια 2021. Παράσταση – Ελπίς πατρίδος
  • Συνέδριο «Πολύπτυχη Βοστίτσα». Διπλωματία, εποχή, μαύρη σταφίδα

 Η σχετική απόφαση της Επιτροπής (15/2/2021) είναι ιδιαίτερα τιμητική για τον τόπο μας, υπογραμμίζοντας τον σχεδιασμό και την προετοιμασία που έχουν γίνει για τις εορταστικές δράσεις του Δήμου Αιγιαλείας. Ο στόχος του σχεδιασμού δεν είναι απλά η υλοποίηση εκδηλώσεων εορτασμού αλλά η υλοποίηση δράσεων που θα αφήσουν το αποτύπωμά τους στην περιοχή.

Στη Μυστική Συνέλευση της Βοστίτσας, 26-30 Ιανουαρίου 1821, φυτεύτηκε ο σπόρος της Επανάστασης. Οφείλουμε να μη χαθεί ο σπόρος εκείνος ο παλιός, ως κόρη οφθαλμού να τον φυλάξουμε.

Δυστυχώς η πανδημία δεν μας επέτρεψε να γιορτάσουμε όπως θα θέλαμε την 200ή επέτειο της Συνέλευσης της Βοστίτσας τον περασμένο Ιανουάριο. Ελπίζουμε όμως στην βελτίωση των συνθηκών και σχεδιάζουμε εκδηλώσεις και δράσεις εντός του εορταστικού έτους 2021, επιδιώκοντας να αναδείξουμε την μεγάλη συνεισφορά της Αιγιάλειας στην Επανάσταση του 1821.

Διότι, ο σπόρος φυτεύτηκε εδώ.

Πιο αναλυτικά, οι δράσεις που έλαβαν την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» έχουν ως εξής:

α) Έκθεση και εκδηλώσεις «Από τον Θούριο του Ρήγα στον ταμπουρά του Μακρυγιάννη – Τα «άλλα» όπλα του αγώνα».

Το δημοτικό τραγούδι, από τον Θούριο του Ρήγα μέχρι τα κλέφτικα τραγούδια, ήταν οι παιάνες που εμψύχωσαν τους Έλληνες στον αγώνα τους. Τα παραδοσιακά μουσικά όργανα ήταν τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν, δίνοντας το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα και ύφος στην εθνική μας μουσική. Ακόμα και σήμερα, στη διάρκεια των χρόνων, συνεχίζουν να δίνουν και στην έντεχνη δημιουργία την εθνική μουσική ταυτότητα.

Με αφορμή την επέτειο απελευθέρωσης του έθνους οργανώνουμε μια Έκθεση παραδοσιακών μουσικών οργάνων και παράλληλες ενημερωτικές, εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές δράσεις, με σκοπό την ανάδειξη της προσφοράς αυτής της μουσικής στην Επανάσταση και της ιδιότητάς της ως βασικού συστατικού της διαχρονικής μας πολιτιστικής υπόστασης ως Έθνους στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Θα εκτεθούν παραδοσιακά όργανα απ’ όλη την Ελλάδα που θα διατεθούν από τη συλλογή του Μουσικού Εργαστηρίου Αιγίου και από ιδιωτικές συλλογές.

Στη διάρκεια της χρονιάς και παράλληλα με την έκθεση θα υλοποιηθούν εργαστήρια μουσικής, σεμινάρια και διαλέξεις (οργανογνωσία και ιστορία οργάνων, οργανοποιία, συντήρηση μουσικών οργάνων), εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα για παιδιά και συναυλίες από δεξιοτέχνες μουσικούς.

β) Μουσείο Ψηφιακών Εκθεμάτων για την Επέτειο του 1821.

Η Μυστική Συνέλευση της Βοστίτσας ήταν η συνάντηση που έγινε από τους Φιλικούς της Πελοποννήσου στο Αίγιο (Βοστίτσα), 26-31 Ιανουαρίου του 1821, με σκοπό την οργάνωση και τον προσδιορισμό του χρόνου εκδήλωσης της Επανάστασης. Συμμετείχαν ο Παπαφλέσσας, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, προεστοί, αρχιερείς και καπεταναίοι της Πελοποννήσου. Στις 20/12/2017 υπογράφηκε Διάταγμα από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, με το οποίο καθιερώθηκε η 26η Ιανουαρίου ως τοπική εθνική γιορτή και επίσημη αργία.

Το συγκεκριμένο έργο αφορά στη δημιουργία ενός σύγχρονου και καινοτόμου μουσείου με θέμα την Μυστική Συνέλευση της Βοστίτσας με συμβατικά αλλά και ψηφιακά εκθέματα. Η θεματική του Μουσείου θα διαιρείται σε 3 βασικές κατηγορίες/αίθουσες: α) Ιστορική ψηφιακή αφήγηση της εποχής (βασικό ιστορικό πλαίσιο), β) Το Αίγιο την εποχή της Επανάστασης και γ) Μυστική Συνέλευση Βοστίτσας.

Στα συμβατικά εκθέματα θα υπάρχουν απεικονίσεις, τρισδιάστατες κατασκευές και πίνακες ζωγραφικής που θα αναπαριστούν ιστορικά πρόσωπα που συμμετείχαν στη Συνέλευση καθώς και αναπαραστάσεις χαρακτηριστικών στιγμιότυπων της Συνέλευσης. Στην ψηφιακή παρουσίαση των ιστορικών προσώπων και γεγονότων θα αξιοποιηθούν τεχνολογικές εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (τεχνολογίες 3D-animation, augmented reality-AR). Κάθε έκθεμα θα διαθέτει ειδική σήμανση με τα βασικά του στοιχεία. Όταν αυτή σκαναριστεί (κινητό, tablet ή ειδικός σκάνερ εκθεμάτων), θα εκκινά η εφαρμογή της επαυξημένης πραγματικότητας εμφανίζοντας στην αντίστοιχη οθόνη τον ήρωα ή το στιγμιότυπο της Συνέλευσης σε 3D μορφή. Με τεχνολογία animation θα αρχίζει η «αυτο-παρουσίαση» του ήρωα ή η εξιστόρηση του συγκεκριμένου γεγονότος. Θα «ζωντανεύει» δηλαδή ο ήρωας σε τρισδιάστατη μορφή, θα κινείται και θα μιλά…

Το μουσείο, εκτός από φυσική και εικονική/ ψηφιακή οντότητα, θα διαθέτει ιστότοπο και εφαρμογή κινητών συσκευών για διαδικτυακή περιήγηση.

γ) Παράσταση – Ελπίς πατρίδος

(Ο τίτλος από το ομώνυμο ποίημα του Ανδρέα Κάλβου).

Με αφετηρία τη Συνέλευση της Βοστίτσας στο Αίγιο, την πρώτη ενωτική προσπάθεια του έθνους, δημιουργούμε μία μουσικοθεατρική παράσταση πάνω σε κείμενα εμβληματικών προσωπικοτήτων της νεότερης ελληνικής ιστορίας, με στόχο να παρουσιαστεί σε πολλές πόλεις.

Ξεδιπλώνουμε το τρίπτυχο Ενότητα, Αγώνας, Θυσία, μέσα από μια σύνθετη καλλιτεχνική δημιουργία με θέατρο και μουσική. Ποιητικά και πεζά κείμενα εναλλάσσονται με μουσική και τραγούδια και συνδέονται μεταξύ τους δημιουργώντας έναν ενιαίο θεατρικό διάλογο που διατρέχει τη νεότερη ελληνική ιστορία παρακολουθώντας τις υψηλές ιδέες για ελευθερία από την αρχική τους προεπαναστατική σπίθα στο αποκορύφωμά τους στην ελληνική επανάσταση και την πορεία τους στις μετέπειτα κρίσιμες ιστορικές στιγμές. Κείμενα σπουδαίων πολιτικών, αγωνιστών, διανοούμενων, μελοποιημένη ποίηση σημαντικών ποιητών, δημοτικά τραγούδια αλλά και κείμενα-μαρτυρίες αγωνιστών και απλών ανθρώπων αναπτύσσουν μια σπονδυλωτή παράσταση όπου οι χαρακτήρες και ο λόγος τους αποκτούν διαχρονική σημασία, ηχώντας ως σημερινό σάλπισμα ενότητας και εθνικής ομοψυχίας.

Η παράσταση είναι σύνθετη με θέατρο και μουσική. Θα βασίζεται σε καταγεγραμμένα κείμενα, όμως ως σύνθεση, δομή και πλοκή θα αποτελεί μια πρωτότυπη δημιουργία κειμενικά και μουσικά, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται μελλοντικά για καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς. Συμμετέχουν 8 μουσικοί, 3 ερμηνευτές, 7 επαγγελματίες ηθοποιοί καθώς και επιλεγμένοι ερασιτέχνες ηθοποιοί και χορευτές πολιτιστικών συλλόγων της Περιφέρειας Δυτ. Ελλάδας.

δ) Συνέδριο «Πολύπτυχη Βοστίτσα». Διπλωματία, εποχή, μαύρη σταφίδα

Με αφορμή την επέτειο των 200 ετών της Συνέλευσης της Βοστίτσας διοργανώνουμε διεθνές συνέδριο με συμμετοχή επιστημόνων και προσωπικοτήτων διαφόρων τομέων, οι οποίοι θα παρουσιάσουν και θα αναλύσουν την κατάσταση της εποχής, τη φανερή και μυστική διπλωματία, το πώς φτάσαμε στη Συνέλευση της Βοστίτσας, τι διημείφθη και τι επιπτώσεις είχε αυτή στην έναρξη και την εξέλιξη της Επανάστασης.

Ιδιαίτερο βάρος στη θεματολογία του συνεδρίου θα έχει η συμβολή της μαύρης σταφίδας, του εξαιρετικού αυτού προϊόντος της Αιγιαλείας, στην εξέγερση, στη δημιουργία του νέου ελληνικού Κράτους και την εξέλιξή του κατά τον 19ο αιώνα.

Εκ των σκοπών του συνεδρίου είναι η δημιουργία πρωτότυπου υλικού. Ήδη, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του συνεδρίου, πραγματοποιείται έρευνα και μελέτη περί της σχέσης μαύρης σταφίδας και επανάστασης, τα δε αποτελέσματα της εργασίας θα αποτελέσουν μια έκδοση η οποία θα παρουσιαστεί στο συνέδριο.

Η θεματολογία του συνεδρίου έχει διαμορφωθεί από τηn ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α. και τον φορέα ΠΡΙΜΑΡΟΛΙΑ ΑΜΚΕ ως εξής:

Α. ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ | Η πορεία του Γένους προς την ελευθερία: Η Συνέλευση της Βοστίτσας και η στάση των ξένων δυνάμεων απέναντι στην Επανάσταση. | Διεθνές διπλωματικό περιβάλλον παραμονές έκρηξης της Επανάστασης. | Ο ρόλος της Φιλικής Εταιρείας, η δράση της εκτός συνόρων – Μυστική Διπλωματία και επικοινωνία των εμπολέμων. | Φιλελληνισμός και Επανάσταση

Β. ΕΠΟΧΗ | Συνθήκες εποχής, κοινωνικοοικονομική κατάσταση. | Η ματιά των περιηγητών (Πουκεβίλ κ.ά.) | Προσωπογραφία αγωνιστών της Επανάστασης

Γ. ΜΑΥΡΗ ΣΤΑΦΙΔΑ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ | Συνεισφορά των εσόδων της μαύρης σταφίδας στον Αγώνα και στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος του 19ου  αιώνα.